به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، منوچهر منطقي، امروز در اين باره توضيح داد: امروزه در بسياري از کشورهاي جهان استفاده از هواپيماهاي شخصي مورد توجه قرار گرفته و دنيا به سمت استفاده از اين نوع هواپيما گام برداشته است.
وي افزود: با توجه به اينکه بخش هوايي بخش بسيار منضبطي است، براي پرواز اين نوع هواپيماها نياز به مجوز است. مسير و ارتفاع و ديگر اطلاعات پرواز بايد از قبل مشخص شود تا مجوزهاي لازم براي پرواز هواپيماي شخصي داده شود. در غير اين صورت مجوز پرواز بلافاصله لغو ميشود.
او در پاسخ به اين سوال که آيا پرواز هواپيماهاي شخصي در کشور همانند بخش خودرو با تصادفات متعددي روبرو نخواهد شد؟ توضيح داد: اگر ضوابط در راهنمايي و رانندگي جدي گرفته شود و مردم هم درست آموزش ببينند و بدانند به نفع خودشان و ديگران است که قوانين را رعايت کنند، مطمئن باشيد رانندگي ما هم بهتر خواهد شد. در عرصه هوايي نيز چنين وضعيتي حاکم است و حتي سختگيرانهتر.
منطقي درباره هواپيماهاي شخصي که مقدمات استفاده از آنها در کشور در حال فراهم شدن است، گفت: شرايط پرواز با هواپيماهاي کوچک به نسبت هواپيماهاي مسافربري راحتتر بوده و به آموزشهاي کمتري نياز دارد.
اين مقام مسوول با بيان اينکه براي پرواز با هواپيماهاي کوچک کافي است که فرد تنها از سلامت عمومي برخوردار باشد، عنوان کرد: اين نوع هواپيماها بيشتر براي مسافرتهاي بينشهري مورد استفاده قرار ميگيرند، نه درون شهري. همچنين از مصارف اين نوع هواپيماها ميتوان به گردشگري و سفر به استانهايي اشاره کرد که کمتر به آنها پرواز انجام ميشود.
وي قيمت هواپيماهاي کوچک را بين 80 تا 100 ميليون تومان اعلام کرد و افزود: در هر فرودگاه بخش خدمات پس از فروش اين نوع هواپيماها ايجاد ميشود. هزينهي تعمير و نگهداري هواپيماهاي شخصي نيز در صورت استفاده حداکثري ماهانه حدود 250 هزار تومان است، اما در صورت استفاده کمتر، اين هزينه حدود 500 هزار تومان در سال ميشود.
منطقي با اشاره به اينکه براي استفاده از هواپيماي شخصي در کشور نياز به هماهنگي با سازمانهاي مختلف از جمله سازمان هواپيمايي کشور است، افزود: در اين زمينه با سازمان گردشگري وارد مذاکره شديم و قرار شد در نوروز امسال در دو منطقه در کشور به صورت آزمايشي از هواپيماي شخصي استفاده شود و در مجموع در سال 1390 در بيش از 20 نقطه اين کار آغاز خواهد شد.
وي که در يک برنامه تلويزيوني سخن ميگفت، توضيح داد: تمام کشورهاي دنيا در اين عرصه فعالند، ولي آنهايي که وارد صنايع هوايي شدهاند، فعالتر عمل کردهاند. در اين زمينه ميتوان به کشور برزيل اشاره کرد که هماکنون چهارمين توليدکننده هواپيما در جهان است. اين کشور فرهنگ هوايي را در کشورش ايجاد کرده و نخبگان را نيز در اين عرصه جذب کرده است. ميتوانم بگويم مدل ما در عرصه صنايع هوايي و استفاده از هواپيماهاي شخصي بر اساس مدل برزيل است.
مديرعامل سازمان صنايع هوايي ايران اضافه کرد: در برخي کشورها سرانه هواپيماي شخصي يعني تعداد اين نوع هواپيماها در هر يک ميليون نفر به 900 فروند ميرسد، در حالي که اين رقم در ايران 0.9 است که رقم بسيار پاييني محسوب ميشود؛ اما کشور در اين زمينه پتانسيلهاي فراواني دارد. ضمن اينکه چين هم در اين عرصه فعال شده و قرار است تا سال 2020 اتوبانهاي هواپيمايي در اين کشور به کمک آمريکا ايجاد شود.
***حاشيهها
از نکات جالب اين گفتوگو تلويزيوني ميتوان به اظهارنظرهاي ظريف مجري برنامه اشاره کرد. از جمله اينکه مجري برنامه به طور تلويحي گفت که اجراي برنامه استفاده از هواپيماهاي شخصي در کشور بلندپروازانه بوده و حتي شايد در حد هوس باشد!
مجري همچنين در پايان برنامه صبحگاهي عملکرد منطقي در صنعت خودروسازي را ناموفق دانست و خطاب به وي گفت: اميدواريم در عرصه صنايع هوايي عملکرد موفقي داشته باشيد.